Rólunk

Ezen a blogon dani545 (danika5654) képeit, és beszámolóit láthatjátok/olvashatjátok. A blog a Budai Buszos Blogok egyik alapítója. Társblog: http://obudaieletkepek.blog.hu/

Google Translate

Facebook

Képek

Friss topikok

Történelem óra, midibusz módra

avagy egy kis fejtágítás az Ikarus 405-ről

danika5654 2013.06.02. 19:25

ikarus_405 bme.pngKezdésnek egy kis történelem: 1993-at írunk, a BKV által kiírt midibusz tenderre a Csepel Autógyár és az Ikarus nyújtott be pályázatot. Az Ikarus még ez évben elkészült az Ikarus 405 első prototípusával, ami a P1 számot kapta.

Az első kocsi hosszas tesztelés után visszajött az Ikarusba, és amiket találtak rajta hibákat, azt a 405.00-ban már kijavították. Ez a kocsi ismét tesztútra indult. A P1-es kocsi főleg Magyarországon volt tesztelni, míg a .00 altípusú több országot is megjárt. A kisbusz annyira megtetszett mind a német, a cseh, a lengyel, sőt a görög társaságoknak is, hogy különböző felszereltséggel, különböző kialakítással, rendeltek belőle, így 1994 és 1996 között több mint 100 kocsi került legyártásra.

A közös mind a 118 db buszban a motor és a váltó. Előbbi a Perkins cég által gyártott Phaser 135T, 4 hengeres dízelmotor (egyesek szerint eredetileg permetező-gép motor), utóbbi pedig a Voith által gyártott Midimat BRA 12.5 3+1 (3 előre + 1 hátra) fokozatú automata váltó. Ez a váltó később az Egyedi gyár E92-es típusába is bekerült, Csepel motorral kombinálva. A BKV úgy gondolta, hogy kicseréli a motort (mind a 90 db buszban!) egy, a GANZ által gyártott targonca motorra, de ez nem vált be, így visszarakták az eredeti Perkins motort, ám a hibás bekötésnek hála, sorozatos hibák jöttek elő, ami miatt mindenki szídja a buszt. További érdekesség, hogy a Karlovy Vary-ba került két példány közül az egyik a gyártást követő évek egyikében MAN motort kapott, amivel a mai napig szaladgál, immár a sokadik szolgálati helyén. 

Mára a legyártott 118 darabból kb. a fele van még az élők sorában. Itthon a BKV szörnyű állapotú kocsijain kívül Gödön szolgál kettő (ebből egy ex. Wuppertali) egy kocsit teszt célokra használnak a BME-n, egy pedig munkás szállítást végez Lajosmizsén. A BKV a két alacsony padlós "hosszú midit" selejtezte, és valószínűleg el fogják bontani mind a kettőt. Sajnos itthon nagyon kevés az olyan ember, aki megengedheti, hogy megmentsen egy buszt a lángvágó elől.
A végére pedig lássuk az eddigi -talán- legpontosabb altípus-táblázatot, amit csak fel lehet lelni.

proto_kek.pngP1, Prototípus 1993
Budapest, Ikarus 1db
DUH-689/HFA-864 -> FIS-979 -> FKC-891 - Fehér alapon zöld, később kék feliratok, csíkok
Jelenleg: Göd, helyi járat
Érdekességei: az orrán csak egy hűtőrács van, kéziváltós.

ikarus_405 bme.png405.00 1994
Ikarus, Budapest
MÁVAG Narancs-Zöld festés-> BME-nek eladva, piros festés, citromsárga tükrök
DUF-789 -> Próba frsz.
VIN: TRA405V2AR1HU0009


ikarus 405 warsazwa.png405.01
Varsó, MZA Warszawa 5db 1994
#6450 - 2002 szeptember: Eladva Ukrajnába, 2012: Eladva nem tudni hova
#6451 - Otrębus Gépjármű Múzeum
#6452 - 2002 szeptember: Eladva Ukrajnába, 2012: Eladva nem tudni hova
#6453 - 2002 szeptember: Eladva Ukrajnába, 2012: Eladva nem tudni hova
#6454 - KMKM Varsó

ikarus 405 karlovy.pngDP Karlovy Vary, 2 db, 1994
330 - KVA 70-46 (1994-2003) -> eladva 2S1-7562 (2003-) ZHTA Jihlava CZ330
331 - KVA 70-47 (1994-2003) -> eladva KTA 77PK (2005-2006) Mądel Krzysztof Skrzyszów-> eladva WG 36777 (2006-2008) Laskarzewbe-> eladva SO 99490 (2008-2009) GPS-Trans Sosnowiec-> eladva CIN 24895 (2009-) Kozieł Więcławice érdekessége: MAN motoros

ikarus_405_wupp.png405.02
WSW Wuppertal 6 db 1995, 1996
9551 - W-SW 511 (1995-2005) VIN: TRA405V2BR1DE0101
9552 - W-SW 49 (1995-2005) VIN: TRA405V2BR1DE0102
9651 - 1996-2007 W-SW 451, WSW Wuppertal -> 2007-2008 SÖM-0419, Mirage Nutzfahrzeuge OHG->2008- KOY-735, Göd VIN: TRA405V2BS1DE0005
9652 - W-SW 452 (1996-2007), WSW Wuppertal -> 2007- VhAg Wuppertal VIN:TRA405V2BT1DE0008
9653 - W-SW 453 (1996-2006) VIN: TRA405V2BS1DE0009
9654 - W-SW 454 (1996-2006) VIN: TRA405V2BS1DE0010

ikarus_405 kulf.png405.03
MZK Biełsko-Biala 2db 1995
#039 - 2011: eladva PKM Olkusz
#040 - BBL 1583 VIN:TRA405V2AS1PL0004

ikarus_405 somlo.png405.04
Somló volán 1db 1994
Somló Volán (Tapolca, majd később Ajka) 1994-2009 DUD-988
magán (Lajosmizse) 2009-2014 LJZ-686
BKV Budapest 2015- LZZ-328
ikarus 405.05.png405.05
BKV Budapest 2db 1995
DUH-598 (1995-2012) 
DUH-599 (1995-2012) -> LZZ-332

ikarus_405_kek_1.png405.06
BKV Budapest 1994
90 db, sok nem élte túl az átrendszámozást

ikarus 405 gorog.png405.08 
Görögország, 8db, semmi egyéb infó
Kép

A cikkben szereplő képeket Erdei Dávid (BOP-308), Krzysztof Gorski, Gyenes Viktor (wackond), Karsai Ádám (Takony27), Littomericzky László, Chris Teso és Szőcze Dániel(dani545) készítették.

Címkék: ikarus 405 altípus

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bkvklf.blog.hu/api/trackback/id/tr615085774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása