Rólunk

Ezen a blogon dani545 (danika5654) képeit, és beszámolóit láthatjátok/olvashatjátok. A blog a Budai Buszos Blogok egyik alapítója. Társblog: http://obudaieletkepek.blog.hu/

Google Translate

Facebook

Képek

Friss topikok

Magyar Autóbuszgyárak - 3. felvonás: NABI

danika5654 2011.05.19. 19:58

A North American Bus Industries (NABI) elődje 1976-ban kezdte el tevékenységét. Ekkor ugyanis megállapodás született az akkor éppen virágkorát élő magyar Ikarus és az amerikai Crown Coach között, miszerint Magyarországon tervezik a buszokat, és a vázakat is itt gyártják le, a készre szerelést pedig Amerikában végzik. 1992-ben megalakult az Amerikai Ikarus. "Ekkortól már nem csak a tervezés, de a design és az alkatrészek biztosítása is magyar feladat volt. A karosszéria a budapesti (mátyásföldi) gyárban készül, míg az autóbuszok kiszerelése az Alabama állambeli Annistonban történik a NABI Inc. üzemében." A NABI tehát 1992-ben alakult meg. A cég az Ikarus 416 és 436 típusú autóbuszok licencének tulajdonosa. Ezt a két típust fejlesztették tovább. 1999-ben bemutatták az egyedi kompozit alváz szerkezetű CompoBus™ névre hallgató autóbuszukat. 2001-ben felépült a NABI kaposvári gyára, ahol a világon egyedülálló Compozit szerkezetű autóbuszok készülnek. 2002-ben mutatták be a hazai piacra szánt Nabi 700SE névre keresztelt autóbuszt. 2003-ban Los Angeles részére kifejlesztették a BRT (Bus Rapid Transport) autóbuszcsaládot. És itt egy meglepő adat: jelenleg a világon Los Angelesben fut a legtöbb magyar autóbusz! (Ezúton is gratulálok a városnak is, és a NABI-nak is.) 2005-ben hibrid buszokat mutattak be az egyesült államokban. 2010-ben ismét magyar piacra szánt autóbuszt mutattak be, Nabi Sirius néven. Az autóbusz alapját az LA beli BRT buszok adták a tervezésnél. 2010-ben a Molitus-Rába-Webasto triónak segítettek legyártani a második S91-es midibuszt. Ettől függetlenül az S91 NEM NABI!

Nézzük a típus-palettát:

Fontos megjegyezni, hogy a NABI főleg amerikai piacra szánt autóbuszokat gyárt, így nem lehet megkülönböztetni a helyi/elővárosi szegmenst, távolsági autóbuszt pedig nem gyártanak.

NABI BRT: LA, és több nagy amerikai város (pl. Washington, Nashville, San Diego) számára gyártott autóbuszok
NABI LFW
NABI 416 SFW: az egykori Ikarus 416 és 436 továbbfejlesztett változatai.
NABI Compobus 45C LFW: Egyedülálló kompozit szerkezetű autóbusz.
NABI Excel/700SE: Magyar piacra készült helyi/elővárosi autóbuszok (2001-2006)
NABI Sirius: Magyar piacra készült helyi autóbusz. (2010-)

Mint látszik a gyártmánypaletta igencsak nagy, ám ennek csak az egyharmad részét szánták/szánják magyar piacra.

Az eddig bemutatott gyártók közül talán a NABI a legerősebb, ám a hazai piacon nem erősek eléggé, ezért csak 8 pontot kapnak a 10-ből.

  

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bkvklf.blog.hu/api/trackback/id/tr412917570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

.NetRolller 3D 2011.05.20. 23:00:09

Megint egy kis helyesbítés a cikkhez: A Compobus önhordó, kompozit vázszerkezetű karosszériával rendelkezik, alvázzal azonban egyáltalán nem.
Sőt: az egyetlen alvázas NABI a Sirius!

Lásd: www.nabi.hu/oldal/compobus
süti beállítások módosítása