Rólunk

Ezen a blogon dani545 (danika5654) képeit, és beszámolóit láthatjátok/olvashatjátok. A blog a Budai Buszos Blogok egyik alapítója. Társblog: http://obudaieletkepek.blog.hu/

Google Translate

Facebook

Képek

Friss topikok

Magyar Autóbuszgyárak - 2. felvonás: Ikarus

danika5654 2011.05.19. 18:27

Az "új" Ikarusok története két szálon fut. Az egyik (rövidebb) az Ikarusbus Kft., a másik az Auto Rad Controlle Kft. (ARC).  Az Ikarusbus Kft.-ről annyit tudok, hogy az IKARUS utódja, 1999-ben alakult, rendelkezik az IKARUS márkanévvel, és az összes eddigi típus jogaival. (Itt jegyezném meg: akkor miért nem gyártanak újra Ikarus 412-est, 417-est a mostani V187 és társai helyett?) Az ARC Kft. Ikarus és egyéb típusú buszok alkatrészeinek kül-, és belkereskedelmére szakosodott. 2005-ben elkezdtek saját tervezésű buszokat gyártani ARC 127, 134 valamint 187 néven. 2010-ben szerződést kötött az ARC Kft., az Ikarusbus Kft., valamint a Rába Nyrt. új, alacsonypadlós autóbuszok gyártásáról. A rába a futóműveket gyártja, az ARC a felépítményt, az Ikarus pedig a nevet adja hozzá, illetve az egykori mátyásföldi gyártelepen gyárthatják az autóbuszokat. Az ARC-Ikarus kooperáció ugyan a csuklós buszon rendszeresen cserélgette a futóművet. Hol Rába, hol ZF volt a busz alatt, mivel a Rába még csak most kezdte el kifejleszteni az alacsonypadlós buszokhoz való futóműveit, mondhatni, "még gyerekcipőben járnak."

Nézzük a gyártmány-palettát.

Helyi buszok/trolik:

Ikarus V134: szóló
Ikarus V187: csuklós
SZKT-ARC 187TR.EU

Helyközi/Elővárosi buszok:

Ikarus E127
Ikarus E134

Mint látszik, nem valami nagy a választék. Egyetlen-egy trolibuszt gyártottak eddig a szegediek, de annak is igencsak eltérő homlokfala van a többi ARC-Ikarushoz képest. Távolsági kategória nincs. Egyelőre. Ha minden igaz, a Viseon C13 licencét fogják megvenni, (azt a buszt is magyar ember tervezte) és Ikarus néven forgalmazni. Motorból lehet kérni Cummins motort, vagy Rábát (ha minden igaz). Váltó lehet Allison, vagy ZF.

Úgy gondolom, hogy van még hova fejlődnie a gyárnak, hogy méltóan viselhesse az Ikarus márkanevet. Jó irányban haladnak, ez tény. Frissíteni kéne a buszokat, illetve a távolsági buszokat is el kéne kezdeni tervezni. (Akár az egykori EAG tervek alapján, mivel némelyik ma is megállná a helyét.) Amit még mindenképpen megemlítenék, az az, hogy a cégnek nincsen rendes honlapja. Az egykori Ikarus honlap az ikarus.hu nem működik, az ARC honalpját igencsak régen frissítették, az Ikarusbus-nak pedig csak a Műszertechnika Holding Zrt. honlapján van egy kis része.

Én a magam részéről egy erős 6-ost adnék a gyárnak a 10-ből.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bkvklf.blog.hu/api/trackback/id/tr652917329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

.NetRolller 3D 2011.05.20. 22:55:39

Korrekció: A Rába biztosan nem gyárt az ARC-Ikarusokhoz alvázat, mivel ezek a buszok önhordóak, vagyis egyáltalán nincs alattuk alváz.
süti beállítások módosítása