A Credo márkájú autóbuszok gyártása Győr-Moson-Sopron megyében történit a Kravtex Kft., és a Kühne Zrt. gyáregységeiben. A Kravtex Kereskedelmi Kft. 1992-ben alakult fő tevékenysége Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek valamint ezek alkatrészeinek exportja volt. 1994-től kezdve Győrött javítanak Ikarus buszokat. 1997-ben a Krvatexhez került a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt. 1999 elején a cseh SOR Libchavy cégtől vásárolt licenc alapján elkezdtek gyártani 9,5 méteres midibuszokat. Itt kezdődik a Credo buszok története. A vázszerkezetek gyártása a Kühnében történt Mosonmagyaróváron, a készre szerelés pedig Győrött. 2000-ben bejött a 11 méteres típus is. 2004-ben egy nagy megrendelést kapott a cég, és még ebben az évben bővítették a győri gyártelepet. 2005-ben a gyártmány-paletta bővült a 12 méteres szóló, valamint a 18 méteres csuklós autóbuszokkal. 2006 és 2007 között több mint 200 autóbuszt értékesített a cég a volánok részére. 2008-ban átadták az új gyártócsarnokot a Kühne Zrt. területén, valamint még ebben az évben átadták az 500. Credot. 2009 nyarán bemutatták a 100%-ban magyar tervezésű Credo Citadell 12-t (melynek nevét egy pályázat alkalmával választották). 2010 tavaszán jött az újabb típus, a "nagy testvér" a Credo Citadell 19, valamint a "kistestvér" a Credo EN9,5. 2011-ben elkészült a második Citadell 12, és a második Citadell 19. Előbbi nem mellesleg a 900. legyártott Credo autóbusz.
És most itt vagyunk a jelenben. Már arra várunk, hogy mikor jönnek tesztre a Citadell család legújabb modelljei, miközben pár hónappal ezelőtt átadtak néhány Credo EN9,5-öt a Kapos Volán, valamint a Borsod Volán részére.
Nézzük a jelenlegi gyártmány-palettát.
Városi autóbuszok:
Ide tartozik mind a két Citadell, valamint az EN9,5 (midi) a BN12 (szóló) valamint a BN18 (csuklós) autóbuszok is. Nézzük az eladási arányokat: Citadell: 0db, EN9,5: 10db Kapos Volán, 10db Borsod Volán + a proto, ami a Szabolcs Volánhoz került Összesen: 21db BN12,BN18: igen csak sok koptatja amagyar utakat maga alatt. Sajnos összesített listával nem rendelkezem, de szép számmal járnak Jász-Nagykun-Szolnok megyében (Szolnok), Vas megyében (Szombathely), valamint Komárom-Esztergom, és Győr-Moson-Sopron megyében (Tatabánya, Győr). De megtalálhatóak minden Volán flottájában minimum 1-2 darab.
Elővárosi autóbuszok:
Ebbe a kategóriába tartozik az EC12 (magaspadlós, szóló), az EN12 (szóló), valamint az EN18 (csuklós). Itt is nehéz az eladási arányokat felsorolni, mivel a volánoknál az EC12 nagyon elterjedt alacsony fogyasztása, és ára miatt. Az EN12-ből több volán is vásárolt az elmúlt években, míg az EN18-ból csak a Pannon Volán vett 4 darabot.
Városközi buszok:
Az utolsó gyártásban levő típus az IC12. Ebből a típusból kevesebb fogy mint az EC12-ből, mivel az EC12 bevethető olyan vonalakon ahol az IC12 is. Tulajdonképpen "üti" egymást a két busz. De padlószintben, és felszerelésben azért van különbség.
Távolsági autóbuszok:
Az utolsó gyártásban levő típus az LH12. Ebből a típusból se fogy annyira sok, mint az EC12-ből.
Sajnos eléggé sok típust nem gyártanak már, őket is felsorolom.
Városi autóbuszok: BC11
Elővárosi autóbuszok: EC11
Városközi buszok: IC9,5, IC11
Távolsági autóbuszok: LH9,5, LH11
A Credokat régebben csak Iveco Tector motorral lehetett rendelni, ma már nincs ilyen motor a rendelhetőek között, ugyanis a Fiat felvásárolta az Ivecot, ezért mostantól ezek a motorok FPT, azaz Fiat Powertrain Technologies néven futnak. A Citadellek viszont rendelhetőek Cummins motorral, és FPT (Iveco Cursor) motorral is. Az összes motor minimum Euro 4-es, de az új Citadellekben már EEV minősítésüek vannak.
Összességében egy elég jó, és szépen fejlődő gyárról van szó. Az autóbuszaik üzemeltetési költsége alacsony, és a Citadellek még szépek is mindemellé. Én 9 pontot adnék nekik a 10-ből.
Credo, A magyar autóbusz.