Fővárosunkban 9 hónapig közlekedett egy MAN Lion's City busz, az EBSF (Europen Bus System of the Future - A jövő európai buszrendszere) tesztsorozat keretein belül a 86-os vonalon amely összeköti Újbudát Óbudával. Budapest mellett több európai nagyvárosban is folytak/folynak a tesztelések: van ahol egy teljesen új konstrukciót mutattak be (Volvo), de van ahol flotta fejlesztés, új megálló, vagy forgalomirányítási rendszert tesztelnek/teszteltek. Hozzánk egy az MAN-nel és a Vultronnal közösen kifejlesztett autóbusz került, egy MAN Lion's City GL. Lássuk csak, mit is tud ez a busz.
A hivatalos típusa: MAN A23 Lion's City GL. Az autóbusz az Európai Unió szabályai által meghatározott legnagyobb hosszúságú, azaz 18.750mm. Szélessége 2550mm, mint általában a buszoknak (kivétel ez alól a midi és mini kategória). A kijelző Vultron vezérlőről működtetett BUSE-LED kijelző. Kivételes eset volt ez a teszt, ugyanis eddig szinte az össze csuklós tesztbusz a 7/173 vonalcsoporton közlekedett, ám szakítva a hagyományokkal a 86-os vonalon folyt az EBSF teszt. És hogy miért? A válasz nagyon egyszerű: ez az egyetlen BKV-s vonal, ahol GPS alapú utastájékoztatási rendszer működött, és ezt is "korszerűsítették" ebben a buszban. (Ez egyébként nem így volt, ugyanis az FKU-909-ből kivett GPS volt beleszerelve a buszba.) Ám a BKV tartozásai miatt az üzemeltető cég kikapcsolta az egész rendszert, így a Volvo-kban sem működött, és a sofőr és diszpécser közötti kommunikáció is a régi GSM alapúvá esett vissza (telefonon szóltak a sofőrnek). Az autóbuszt a 8. Tököli autóbusz fesztiválra is elhozta az MAN, így a motorteret, valamint a sofőrfülkét, és a vezetőteret is sikerült jobban kiértékelni. A buszban egy 320 lóerős, 6 hengeres, EEV minősítésű (EEV - Enhanced environmentally friendly vehicle - Fokozottan Környezetbarát Jármű) motor található. A busz különlegessége az 5 ajtós kialakítás, ami a gyorsabb utascserét volt hivatott megoldani, így egy igen különleges kialakítású és igencsak különleges kinézetű buszt láthattunk. A 2. ajtónál mechanikus (kézi) működtetésű rámpa található. A belső berendezések is mind neves gyártóktól vannak, mint például a BUSE kijelzők, és monitorok, Kiel ülések (ugyan az a típus, mint a helyi NABI Siriusban), Spheros klíma. Az ülésekre kitérnék egy kicsit: minimálisan párnázott, huzatozott, műanyag fröccsöntött ülések. Szerintem kényelmetlenek hosszú utazásra. A kijelzővezérlésről egy új fejlesztésű érintőképernyős Vultron vezérlő gondoskodik (a sofőrök szerint lenne mit javítani rajta) a hagyományos nyomógombos helyett. Az ajtóknál lévő infra függönyt egy hét elteltével ki kellett iktatni a folyamatos tömeg miatt. Az első tesztnapon 30-40 perces késéseket okozott, még a legtapasztaltabb sofőröknek is. Budapest után néhány hétre Miskolcra távozott a busz, onnan pedig vissza a gyárba, ahol kísérleteznek majd rajta ha minden igaz.
Mindent összevetve egy egész tűrhető busz érkezett hozzánk egy kilenc hónapos tesztre, amit komolyabb sérülések nélkül megúszott. Egyszer volt tükörtörése a mosóban, ami után Volvo (!!!) tükröket raktak rá. Itt egy összehasonlító kép a kettőről:
(A kép kattintható, nagyítható)
Ez nemsokkal a buszfesztivál előtt történt. Április 27.-én még Volvo tükörrel közlekedett, 28.-án tökölön, pedig már eredeti MAN tükörrel volt lent. Érdekes. :) Ha levennének egy ajtót a buszról (tehát rendes 4 ajtós, városi busz lenne), akkor még nagyobb reményeket fűznék hozzá, mert összességében ez egy igen modern busz, ami jól összefoglalja az EBSF lényegét. Nálam ez a busz is, mint a Volvo Hybrid erős 8-as a 10-ből.